Jaksan puhua draamakasvatuksen puolesta ja sen tärkeydestä pitkään. Todennäköisesti kuulijat ja keskustelukumppanit väsyvät aiemmin kuin minä pohtimaan draaman hienoutta, monipuolisuutta ja vaikutuksia osallistujiin. Opiskeluaikoina aloittaessani draamakasvatuksen opintoja en oikein tiennyt mitä tuleman pitää. Vähitellen tutustuessani draaman ihmeelliseen maailmaan koin valaistumisen ja monta ahaa-elämystä. Draamalla on mahdollisuudet vaikka mihin.

Draamatyöskentely ei ole pelkkää teatteria, vaikka siinä voi olla monia teatterista tuttuja piirteitä. Draama ei ole vain hauskaa iloittelua, siinä voi olla paljon syvällisiä pohdintoja ja sen avulla voidaan käsitellä myös ikäviä ja vaikeita asioita. Draamakasvatuksessa toimitaan ryhmässä ja opitaan ryhmästä, mutta samalla kuitenkin oivalletaan jotain itsestä ja omasta toiminnasta. Kaikki se, mikä oikeassa elämässä ei ole mahdollista tai tuntuu vieraalta ja kaukaiselta, muuttuukin draamassa mahdolliseksi ja tulee lähelle. Arjen roolit, statukset ja tilanteet voi kääntää päälaelleen ja siirtyä ajassa tai paikassa täysin toiseen maailmaan. Aistimalla, yhdessä tekemällä ja erilaisten kokemusten kautta asioihin saa uudenlaisia näkökulmia ja oppiminen tapahtuu huomaamatta.

Muistan edelleen tunteen, jonka siivittämänä lähdin kymmenen vuotta sitten draamakasvatuksen perusopintojen jälkeen jatkamaan päivää. Joka kerta jotain suurta oli liikahtanut, sekä ajatuksissa että sydämessä. Asiat, työskentelytavat ja ryhmä ympärillä jättivät positiivisen jäljen. Tällaisen tunteen ja ajatusmyrskyn ympäröimänä harvoin lähti miltään luennolta pois.

Tätä draaman iloa ja sen mahdollisuuksia haluan jakaa muillekin. Verkkokurssilla saa hyvän perustiedon ja paljon erilaisia toimintavinkkejä draaman käytöstä lasten kanssa. Nimestään huolimatta kurssin sisältö antaa eväitä myös kouluikäisten lasten kanssa tehtävään draamatyöskentelyyn. Toukokuussa ilmestyneestä Talentia-lehden haastattelusta on luettavissa lyhennelmä myös netissä. Siellä kerron lisää ajatuksiani draamakasvatuksesta. Hyppää rohkeasti mukaan draaman vietäväksi!

 

2016_07_10_7391

User Avatar

Kirjoittanut Leena Ylimäki

Draama on ilo!

2 kommenttia

Vastaa

[…] ammattini liittyy draaman käyttöön, mikä ei ole synonyymi näytelmille. Mutta harrastuksena olen teatterin suurkuluttaja. En kuulu minkään teatterin […]

Ihanaa, selkeää ja kuvaavaa. Koskaan ei voi hehkuttaa draamaa työvälineenä liikaa 🙂
Nykypäivänä kun harva asia oppimisessa ja uuden kokemisessa koskettaa kovin monia, voin sanoa kokemuksesta että draama koskettaa. Juuri ne pienetkin oivallukset ja siemet, jotka itse kullekin jää erilaisista työpajoista tai koulutuksista voivat olla tulevaisuudessa suuri tekijä opin ja muutoksen tiellä.
Ja kuinka ajankohtainen työväline tämä nykypäivänä onkaan. Uudistunut opetussuunnitelma suorastaan huutaa erilaisia välineitä perusopetuksen käyttöön. Ja ajankohtainen tämä on myös pienempien lasten keskuudessa, kun vuorovaikutustaitoja joudutaan yhä enemmän opettamaan päiväkoti-iästä lähtien ( HS: http://www.hs.fi/kotimaa/a1472521523113 )
Siksi itsekin toteutan tällä välineellä työpajoja pienistä meihin isompiin asti 🙂
Kiitos asian hehkutuksesta!